دیدار ما صبح جمعه 1392/7/12 مشهد اردهال
اطلاعاتی در باره این مراسم در ادامه مطلب
مراسم قالیشویان و فلسفه برگزاری آن
یکی از مشهودات تاریخ که هیچ شک و شبههای در آن راه ندارد سنت قالیشویان است که همه ساله در دومین جمعه ماه مهر در سالروز شهادت آن بزرگوار برگزار میگردد. اما آنچه مختصراً به آن میتوان اشاره کرد این است: هنگامی که مردم ولایتی فین و دوستان آن حضرت خبر تنهایی و مظلومیت آن بزرگوار را از طریق پیکهایی که حضرت به طرف اهالی فین فرستاده بودند را شنیدند بلافاصله همه مردم عاشق و ولایتی فین چوب به دست ( که سلاح مباره بادشمن در آن زمان بوده) به سمت اردهال حرکت کردند و با دشمن آن حضرت کارزار نموده و این قیام الهی زمانی صورت گرفت که عاشقان اهل بیت(ع) با شهادت آن حضرت مواجه گشتند.
لذا بدن بی سر و مطهر را که جراحات فراوانی به آن وارد شده بود در قطعهای گلیم و قالی قرار داده و به صورت چوب به دست و حسین حسین گویان بدن را تشییع و در چشمهی آبی که درباریکرسف قرار داشت غسل داده و سپس به همان مکانی که خود حضرت به اهالی فین وصیت کرده بود به خاک سپرده شد. این سنت مذهب ولائی که سابقه بیش از هزار و اندی ساله دارد با شکوه فراوان و با حرکت آحاد مردم و عاشقان اهل بیت(ع) برگزار میگردد.
ستاد برگزاری مراسم سنتی- مذهبی قالیشویان فین کاشان
عمل عبادی، سیاسی قالیشویان به عنوان یک وظیفه دینی همواره مورد توجه عام و خاص مردم ولایتی منطقه فین از اولین سال شهادت حضرت سلطانعلی (ع) بوده است و روحانیت این حافظان حریم ولایت در طول هزار و اندی سال، پیشتاز در حفظ این سنت مذهبی، فرهنگی بوده و به عنوان سنبل مبارزه با ظلم و الحاد و اثبات مظلومیت و حقانیت اهل بیت از آن استفاده نموده، بزرگان و صاحب منصبان منطقه نیز همواره از حریم تشیع دفاع کردهاند و حرکت در این مسیر را برگ زرینی در ابراز عشق و محبت خود به اهل بیت میدانستهاند، اکنون همان شور و حال در قالب مراسم قالیشویان توسط مردم شهید پرور فین برگزار میگردد و مردم منطقه کاشان و دیگر شهرهای کشور عزیزمان ایران با حضور خود شکوه خاصی به مراسم میبخشند.
فین مظهر تجلی ولایت
اهل بیت(ع) شاخص ترین تجلی رحمت و لطف خداوند نسبت به بندگان او هستند، اسماء الحسنایی که زیباترین صفت خاص خداوند متعال (رحمه اللعالمین) را در سیرت و صورت خود به همراه داشتند و همواره خلق را به سوی نور رهنمون کردند و سعادت انسان را تضمین نمودند بگونه ای که در این مسیر هیچ کس با آنان قابل قیاس نیست.
هرگاه جامعه به سوی آنان روی آورد. تسلیم قلبی پیدا کرد. عزت و اقتدار خود را به دست آورد و در بستر زمان ماندگار ماند. همان چیزی که در منطقه فین و چهل حصاران اتفاق افتاد زمانی که در مرکز وحی بنی امیه در فکر فرو نشاندن چراغ هدایت و ولایت بودند و بر بام کعبه بساط مشروب پهن میکردند و بنی عباس با تخریب قبور و شهادت فرزندان رسول خدا(ص) مانع زندگی آنان در شهر و دیار خود میشدند، مردم منطقه ولایی فین و چهل حصاران از چنان عقلانیتی برخوردار بودند که تنها راه سعادت و کمال خود را در مرکز وحی و خاندان اهل بیت جستجو میکردند. در اوج خفقان و مظلومیت امام باقر و صادق(ع)، پیش کسوتان منطقه در عقل و عرفان برای احیای شریعت و رشد معنوی نسل جوان و استفاده از زلال معرفت اهل بیت به محضر امام باقر(ع) رفتند تا از سرچشمهی وحی، کوثر عرفان بنوشند.
بزرگان منطقه فین در سال ۱۱۳ هجری قمری بزرگترین تحول معنوی را با دعوت رسمی و حضور عاشقانهی خود در محضر امام باقر(ع) بوجود آوردند. این حرکت عظیم از چنان قداستی برخوردار شد که مورد تایید رسول خدا(ص) قرار گرفت تا اینکه آن حضرت از مردم منطقهی فین، به عنوان دوستان خود یاد کرد. بدون شک حضور علی بن باقر(ع) منشا تحول بنیادین در فکر و اندیشهی معاصرین آن حضرت شد و کاشان توانست در کنار این حرکت عظیم مدال افتخار دارالمومنین را به خود اختصاص دهد تا در طول تاریخ زنده و با طراوت و مدافع حریم اهل بیت باقی بماند. این امری است که بر هیچ کس پوشیده نیست. هر چند گروهی خواستهاند عظمت این تفکر را مخدوش کنند.