.:دانشجویان برق کنترل-دانشگاه علامه فیض کاشانی :.

Student electrical control- Allama Faiz Kashani University

.:دانشجویان برق کنترل-دانشگاه علامه فیض کاشانی :.

Student electrical control- Allama Faiz Kashani University

تبلت ها چگونه کار می کنند ؟



وقتی استیو جابز در آوریل سال ۲۰۱۰ محصول شگفت انگیز خود را به دنیا معرفی کرد کمتر کسی فکر می کرد....

وقتی استیو جابز در آوریل سال ۲۰۱۰ محصول شگفت انگیز خود را به دنیا معرفی کرد کمتر کسی فکر می کرد اولا آی پد ۲ به بازار می آید ثانیا کسی فکر نمی کرد تبلت به این شدت بازار لپ تاپ و تبلت را تحت تاثیر قرار دهد . اما همه این اتفاقات افتاد و تعریف جدیدی در دینای کامپیوتر به نام تبلت بوجود آمد .درست است که آی پد اولین تبلت ارائه شده به دنیا نبود اما آیپد اولین محصول تجاری بود که بعد از گذشت چند ماه همه به فکر کپی زدن از آن افتادند .

حالا یک تبلت چیست ؟ به زبان ساده تبلت یک وسیله الکترونیکی محاسباتی با صفحه نمایش لمسی است که از گوشی های هوشمند و یا PDA ها بزرگتر است . در اندازه تبلت ها قاعده و قانون خاصی رعایت نمی شود . برای مثال آیپد با ۹٫۷ اینچ و تبلت های دیگر کوچکتر یا بزرگتر از آیپد ارائه شده اند .

برخی از شرکت های تولید کننده ، دستگاه هایی می سازند که نه تبلت هستند و نه لپ تاپ . در واقع یک تبلت به همراه یک کیبورد که شکل لپ تاپ را به خود می گیرد . همه تبلت ها از یک صفحه نمایشگر لمسی و یک سیستم عامل برای اجرای اپلیکیشن های کوچک استفاده می کنند اما هیچ وقت جای کامپیوترهای قوی را نتوانستند بگیرند .

حال نگاهی متفاوت به نحوه کار تبلت ها بیندازیم . برای این کار ابتدا درون تبلت را بررسی میکنیم .

وقتی تصمیم به باز کردن درب پشت تبلت می گیرید ۳ چیز به سرعت توجه شما را جلب می کند : یک اینکه شما گارانتی آن را از بین برده اید ، ۲ اینکه می بینید قطعات الکترونیکی به صورت فشرده و با نظم خاصی کنار هم مونتاژ شده اند و ۳ اینکه اکثر قطعات تبلت ها را قطعات موجود در کامپیوترهای استاندارد تشکیل می دهد .

درون آیپد 2

مغز تبلت ها ، پروسسور یا پردازنده است . پردازنده استفاده شده در تبلت ها کوچکتر از پردازنده کامپیوترهای معمولی است . این قضیه هم در کاهش فضا و کاهش تولید گرما کمک بسیار زیادی می کند . تبلت ها انرژی مورد نیاز خود را از یک باتری قابل شارژ بدست می آورند که عمر این باتری با توجه به مدل تبلت از ۸ تا ۱۰ ساعت متفاوت است . برخی از تبلت ها با باتری کمکی ارائه می شوند و اجازه جایگزین کردن باتری دیگر را می دهند اما برخی دیگر مثل تبلت آی پد را باید به نمایندگی های مجاز ببرید یا قید گارانتی را بزنید .

بسته به نوع شرکت سازنده ، تبلت ها به طور هدفمند توان کمی مصرف می کنند . در واقع پردازنده های آنها را به اصطلاح underclocked می کنند . به این معنی که کمتر از توان واقعی پردازنده می توان از آن کار کشید و این به دلیل جلوگیری از تلفات توان و در نتیجه تولید گرما می باشد . این کار یک مزیت دیگر هم دارد که عمر باتری را بیشتر می کند .

جدای از باتری و پردازنده ( CPU ) قسمتهای دیگر تبلت ها عبارتند از :

شتاب سنج

ژیروسکوپ یا گردش نما ( همان خاصیت تشخیص حرکت تبلت که با چرخاندن آن تصویر هم حرکت می کند )

پردازنده گرافیکی

مموری بر پایه فلش

آنتن ، وای فای و چیپ سلولار

داک USB و منبع تغذیه

اسپیکرها

چیپ کنترل کننده  صفحه نمایش

سنسور دوربین ، لنز و چیپ های مربوطه

شتاب سنج و ژیروسکوپ برای کنترل جهت و حرکت در تبلت استفاده می شود . پردازنده گرافیکی برای کم کردن فشار بر پردازنده اصلی هنگام تولید تصاویر گرافیکی است . در واقع رابط بین پردازنده و صفحه نمایش است . وای فای و  چیپ سلولار برای اتصال شما به یک شبکه کامپیوتری و همچنین اینترنت است . تبلت ها شاید بلوتوث هم داشته باشند تا از این طریق با دستگاه های دیگر ارتباط برقرار کنند . اما چیزی که در اکثر تبلت ها نخواهید دید ، خنک کننده یا فن می باشد که به دلیل فضای کم حذف شده است . به همین دلیل اکثر برنامه های کاربردی در تبلتها سبک هستند . برنامه های موجود در تبلت ها را با عبارت ” اپلیکیشن ” ( Application ) می شناسند .

تبلت ها و صفحات لمسی :

در کل دو نوع روش اساسی برای ایجاد صفحات تاچ تبلت ها وجود دارد . نمایشگر های مقاومتی و نمایشگرهای خازنی . سازندگان تبلت مجبورند یکی از دو روش فوق را انتخاب کنند چون این دو باهم کار نمی کنند .

سنسورهای مقاومتی ، لمس صفحه از طریق فشار را شناسایی می کنند . تبلت هایی که با مداد نوری یا stylus کار می کنند از همین تکنولوژی استفاده کرده اند . اما واقعا این سیستم چگونه کار می کند ؟

 

طرز کار صفحات لمسی

سیستم های مقاومتی از یک لایه مقاومتی و یک لایه رسانا که بین آنها یک فضای خالی وجود دارد تشکیل شده است . وقتی که تبت روشن است از این دولایه جریان عبور می کند . هنگامیکه شما با دست خود فشار روی صفحه نمایشگر می آورید در واقع این دو صفحه را به هم می چسباند و میدان الکتریکی این دوصفحه را تغییر می دهید . یک پردازنده این تغییر میدان الکتریکی را تشخیص داده و آن را به مختصات لمس شده در صفحه نمایش ترجمه می کند . حال پردازنده این مختصات را برای سیستم عامل تعریف می کند و اپلیکیشن یا دستور مورد نظر اجرا خواهد شد .

سیستم مقاومتی سیستم حساس و آسیب پذیری است و اگر تعداد زیادی فشار بر آن وارد شود به مرور زمان بین لایه ها یک اتصال دائم بوجود می آید و این باعث اجرای غلط دستورات می شود .

سیستم خازنی نیز تغییرات در میدان الکتریکی را تشخیص می دهد اما نه مثل سیستمهای مقاومتی . این سیستم از یک لایه ماده که بار الکتریکی را نگه داری می کند تشکیل شده و هنگام لمس یک مختصات از صفحه نمایش ، بار الکتریکی به آنجا حرگت کرده و باعث شناسایی نقطه مورد نظر و دستور شما می شود . در این سیستم حتما باید با یک ماده رسانا صفحه را لمس کرد اما در سیستم مقاومتی با هر چیزی می توان این کار را انجام داد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد